Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Årjäng | 2007 | 26,2 |
1 | Årjäng | 2008 | 21,2 |
2 | Årjäng | 2009 | 13,2 |
3 | Årjäng | 2010 | 20,7 |
4 | Årjäng | 2011 | 23,7 |
5 | Årjäng | 2012 | 21,1 |
6 | Årjäng | 2013 | 21,6 |
7 | Årjäng | 2014 | 22,5 |
8 | Årjäng | 2015 | 27,2 |
9 | Årjäng | 2016 | 25,3 |
10 | Årjäng | 2017 | 30,1 |
11 | Årjäng | 2018 | 22,6 |
12 | Årjäng | 2019 | 28,5 |
13 | Årjäng | 2020 | 15,2 |
14 | Årjäng | 2021 | 14,0 |
15 | Årjäng | 2022 | 16,4 |
16 | Årjäng | 2023 | 17,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.