Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Ånge | 2007 | 19,3 |
1 | Ånge | 2008 | 18,5 |
2 | Ånge | 2009 | 17,6 |
3 | Ånge | 2010 | 34,7 |
4 | Ånge | 2011 | 37,0 |
5 | Ånge | 2012 | 19,2 |
6 | Ånge | 2013 | 13,0 |
7 | Ånge | 2014 | 14,0 |
8 | Ånge | 2015 | 18,1 |
9 | Ånge | 2016 | 16,9 |
10 | Ånge | 2017 | 14,8 |
11 | Ånge | 2018 | 14,1 |
12 | Ånge | 2019 | 11,2 |
13 | Ånge | 2020 | 6,5 |
14 | Ånge | 2021 | 13,8 |
15 | Ånge | 2022 | 10,9 |
16 | Ånge | 2023 | 12,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.