Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Åmål | 2007 | 29,6 |
1 | Åmål | 2008 | 23,7 |
2 | Åmål | 2009 | 19,5 |
3 | Åmål | 2010 | 26,9 |
4 | Åmål | 2011 | 31,6 |
5 | Åmål | 2012 | 27,9 |
6 | Åmål | 2013 | 29,8 |
7 | Åmål | 2014 | 30,8 |
8 | Åmål | 2015 | 42,5 |
9 | Åmål | 2016 | 38,4 |
10 | Åmål | 2017 | 30,7 |
11 | Åmål | 2018 | 34,3 |
12 | Åmål | 2019 | 30,1 |
13 | Åmål | 2020 | 20,3 |
14 | Åmål | 2021 | 22,9 |
15 | Åmål | 2022 | 26,3 |
16 | Åmål | 2023 | 21,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.