Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Ängelholm | 2007 | 83,4 |
1 | Ängelholm | 2008 | 50,9 |
2 | Ängelholm | 2009 | 37,8 |
3 | Ängelholm | 2010 | 51,6 |
4 | Ängelholm | 2011 | 53,2 |
5 | Ängelholm | 2012 | 49,5 |
6 | Ängelholm | 2013 | 47,2 |
7 | Ängelholm | 2014 | 52,3 |
8 | Ängelholm | 2015 | 57,8 |
9 | Ängelholm | 2016 | 49,9 |
10 | Ängelholm | 2017 | 49,1 |
11 | Ängelholm | 2018 | 37,6 |
12 | Ängelholm | 2019 | 36,9 |
13 | Ängelholm | 2020 | 30,8 |
14 | Ängelholm | 2021 | 32,5 |
15 | Ängelholm | 2022 | 30,9 |
16 | Ängelholm | 2023 | 29,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.