Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Älmhult | 2007 | 26,9 |
1 | Älmhult | 2008 | 21,9 |
2 | Älmhult | 2009 | 18,0 |
3 | Älmhult | 2010 | 25,7 |
4 | Älmhult | 2011 | 25,5 |
5 | Älmhult | 2012 | 25,7 |
6 | Älmhult | 2013 | 25,3 |
7 | Älmhult | 2014 | 39,5 |
8 | Älmhult | 2015 | 45,1 |
9 | Älmhult | 2016 | 38,0 |
10 | Älmhult | 2017 | 33,2 |
11 | Älmhult | 2018 | 26,1 |
12 | Älmhult | 2019 | 25,3 |
13 | Älmhult | 2020 | 21,0 |
14 | Älmhult | 2021 | 26,6 |
15 | Älmhult | 2022 | 25,2 |
16 | Älmhult | 2023 | 22,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.