Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Österåker | 2007 | 30,9 |
Österåker | 2008 | 22,8 |
Österåker | 2009 | 20,1 |
Österåker | 2010 | 25,0 |
Österåker | 2011 | 24,2 |
Österåker | 2012 | 22,0 |
Österåker | 2013 | 24,3 |
Österåker | 2014 | 26,9 |
Österåker | 2015 | 30,6 |
Österåker | 2016 | 32,2 |
Österåker | 2017 | 32,3 |
Österåker | 2018 | 32,7 |
Österåker | 2019 | 33,7 |
Österåker | 2020 | 29,2 |
Österåker | 2021 | 32,2 |
Österåker | 2022 | 31,8 |
Österåker | 2023 | 26,2 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.