Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal nyregistrerade personbilar

Antal nyregistrerade personbilar per 1 000 kommuninvånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Örkelljunga 2007 33,0
Örkelljunga 2008 25,3
Örkelljunga 2009 21,2
Örkelljunga 2010 31,2
Örkelljunga 2011 24,7
Örkelljunga 2012 23,7
Örkelljunga 2013 22,6
Örkelljunga 2014 25,7
Örkelljunga 2015 28,2
Örkelljunga 2016 31,2
Örkelljunga 2017 34,3
Örkelljunga 2018 31,9
Örkelljunga 2019 28,2
Örkelljunga 2020 20,2
Örkelljunga 2021 19,7
Örkelljunga 2022 23,1
Örkelljunga 2023 15,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.B
Uppdaterad: 2024-03-23