Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Älvkarleby | 2007 | 15,5 |
Älvkarleby | 2008 | 15,6 |
Älvkarleby | 2009 | 10,9 |
Älvkarleby | 2010 | 13,3 |
Älvkarleby | 2011 | 12,3 |
Älvkarleby | 2012 | 13,8 |
Älvkarleby | 2013 | 10,0 |
Älvkarleby | 2014 | 11,8 |
Älvkarleby | 2015 | 12,7 |
Älvkarleby | 2016 | 15,9 |
Älvkarleby | 2017 | 17,9 |
Älvkarleby | 2018 | 12,8 |
Älvkarleby | 2019 | 12,8 |
Älvkarleby | 2020 | 9,7 |
Älvkarleby | 2021 | 9,7 |
Älvkarleby | 2022 | 11,2 |
Älvkarleby | 2023 | 7,5 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.