Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Växjö | 2007 | 45,8 |
1 | Växjö | 2008 | 37,0 |
2 | Växjö | 2009 | 31,6 |
3 | Växjö | 2010 | 46,6 |
4 | Växjö | 2011 | 50,5 |
5 | Växjö | 2012 | 41,5 |
6 | Växjö | 2013 | 42,7 |
7 | Växjö | 2014 | 43,3 |
8 | Växjö | 2015 | 45,3 |
9 | Växjö | 2016 | 46,4 |
10 | Växjö | 2017 | 42,9 |
11 | Växjö | 2018 | 37,3 |
12 | Växjö | 2019 | 33,6 |
13 | Växjö | 2020 | 28,5 |
14 | Växjö | 2021 | 25,5 |
15 | Växjö | 2022 | 25,8 |
16 | Växjö | 2023 | 24,5 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.