Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Växjö |
2007 |
45,8 |
1 |
Växjö |
2008 |
37,0 |
2 |
Växjö |
2009 |
31,6 |
3 |
Växjö |
2010 |
46,6 |
4 |
Växjö |
2011 |
50,5 |
5 |
Växjö |
2012 |
41,5 |
6 |
Växjö |
2013 |
42,7 |
7 |
Växjö |
2014 |
43,3 |
8 |
Växjö |
2015 |
45,3 |
9 |
Växjö |
2016 |
46,4 |
10 |
Växjö |
2017 |
42,9 |
11 |
Växjö |
2018 |
37,3 |
12 |
Växjö |
2019 |
33,6 |
13 |
Växjö |
2020 |
28,5 |
14 |
Växjö |
2021 |
25,5 |
15 |
Växjö |
2022 |
25,8 |
16 |
Växjö |
2023 |
24,5 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.