Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Kommun | Senaste värdet (Antal/1 000 inv) | Datum |
---|---|---|
Solna | 99,9 | 2023 |
Södertälje | 93,0 | 2023 |
Mölndal | 80,3 | 2023 |
Danderyd | 64,4 | 2023 |
Nacka | 63,5 | 2023 |
Håbo | 62,5 | 2023 |
Stockholm | 56,4 | 2023 |
Sollentuna | 55,9 | 2023 |
Malmö | 52,8 | 2023 |
Lund | 48,9 | 2023 |
Tomelilla | 47,4 | 2023 |
Lidköping | 38,3 | 2023 |
Karlstad | 37,7 | 2023 |
Sundbyberg | 37,5 | 2023 |
Habo | 36,7 | 2023 |
Värnamo | 36,2 | 2023 |
Hammarö | 35,7 | 2023 |
Jönköping | 34,8 | 2023 |
Uddevalla | 33,7 | 2023 |
Skövde | 32,8 | 2023 |
Alingsås | 31,5 | 2023 |
Kalmar | 31,0 | 2023 |
Kungsbacka | 29,4 | 2023 |
Eslöv | 29,2 | 2023 |
Ängelholm | 29,2 | 2023 |
Vellinge | 29,1 | 2023 |
Borlänge | 28,9 | 2023 |
Kungälv | 28,7 | 2023 |
Riket | 28,2 | 2023 |
Ystad | 27,9 | 2023 |
Göteborg | 27,7 | 2023 |
Helsingborg | 27,3 | 2023 |
Mariestad | 27,0 | 2023 |
Gnosjö | 26,4 | 2023 |
Vimmerby | 26,4 | 2023 |
Lysekil | 26,3 | 2023 |
Mark | 26,3 | 2023 |
Österåker | 26,2 | 2023 |
Linköping | 25,7 | 2023 |
Ulricehamn | 25,6 | 2023 |
Borås | 24,7 | 2023 |
Täby | 24,6 | 2023 |
Växjö | 24,5 | 2023 |
Trollhättan | 24,5 | 2023 |
Avesta | 24,2 | 2023 |
Örebro | 23,2 | 2023 |
Sotenäs | 23,1 | 2023 |
Vetlanda | 23,0 | 2023 |
Lomma | 22,7 | 2023 |
Luleå | 22,7 | 2023 |
Gävle | 22,5 | 2023 |
Markaryd | 22,4 | 2023 |
Älmhult | 22,4 | 2023 |
Umeå | 22,2 | 2023 |
Nyköping | 22,2 | 2023 |
Lilla Edet | 22,1 | 2023 |
Vaxholm | 22,1 | 2023 |
Halmstad | 22,1 | 2023 |
Vänersborg | 22,0 | 2023 |
Varberg | 22,0 | 2023 |
Västerås | 22,0 | 2023 |
Malung-Sälen | 22,0 | 2023 |
Åmål | 21,7 | 2023 |
Kramfors | 21,4 | 2023 |
Strängnäs | 21,3 | 2023 |
Karlshamn | 21,3 | 2023 |
Värmdö | 21,2 | 2023 |
Hällefors | 21,1 | 2023 |
Kävlinge | 21,1 | 2023 |
Torsby | 21,0 | 2023 |
Nässjö | 20,6 | 2023 |
Strömstad | 20,6 | 2023 |
Huddinge | 20,5 | 2023 |
Arvika | 20,5 | 2023 |
Båstad | 20,3 | 2023 |
Gislaved | 20,2 | 2023 |
Lidingö | 20,2 | 2023 |
Östersund | 20,2 | 2023 |
Fagersta | 20,1 | 2023 |
Härryda | 20,1 | 2023 |
Skara | 20,0 | 2023 |
Kristianstad | 20,0 | 2023 |
Ljusdal | 20,0 | 2023 |
Bollnäs | 19,9 | 2023 |
Norrköping | 19,9 | 2023 |
Knivsta | 19,8 | 2023 |
Partille | 19,8 | 2023 |
Örnsköldsvik | 19,8 | 2023 |
Motala | 19,8 | 2023 |
Sundsvall | 19,8 | 2023 |
Ljungby | 19,8 | 2023 |
Kristinehamn | 19,5 | 2023 |
Skellefteå | 19,4 | 2023 |
Götene | 19,4 | 2023 |
Uppsala | 19,3 | 2023 |
Kalix | 19,1 | 2023 |
Norrtälje | 19,1 | 2023 |
Stenungsund | 19,1 | 2023 |
Hässleholm | 19,0 | 2023 |
Falun | 18,9 | 2023 |
Burlöv | 18,9 | 2023 |
Hudiksvall | 18,9 | 2023 |
Mjölby | 18,8 | 2023 |
Dals-Ed | 18,7 | 2023 |
Karlskoga | 18,6 | 2023 |
Lerum | 18,6 | 2023 |
Tingsryd | 18,6 | 2023 |
Karlskrona | 18,4 | 2023 |
Kinda | 18,4 | 2023 |
Osby | 18,4 | 2023 |
Gullspång | 18,4 | 2023 |
Enköping | 18,2 | 2023 |
Simrishamn | 18,2 | 2023 |
Järfälla | 18,0 | 2023 |
Haninge | 18,0 | 2023 |
Eskilstuna | 18,0 | 2023 |
Mora | 17,9 | 2023 |
Trosa | 17,8 | 2023 |
Sigtuna | 17,6 | 2023 |
Karlsborg | 17,6 | 2023 |
Laholm | 17,5 | 2023 |
Tjörn | 17,5 | 2023 |
Västervik | 17,5 | 2023 |
Ekerö | 17,4 | 2023 |
Årjäng | 17,3 | 2023 |
Sunne | 17,3 | 2023 |
Staffanstorp | 17,1 | 2023 |
Tranemo | 17,1 | 2023 |
Falköping | 17,1 | 2023 |
Bollebygd | 17,1 | 2023 |
Kiruna | 17,0 | 2023 |
Höganäs | 17,0 | 2023 |
Härnösand | 16,9 | 2023 |
Nykvarn | 16,8 | 2023 |
Katrineholm | 16,8 | 2023 |
Upplands Väsby | 16,7 | 2023 |
Munkedal | 16,6 | 2023 |
Vara | 16,6 | 2023 |
Hjo | 16,5 | 2023 |
Töreboda | 16,5 | 2023 |
Vallentuna | 16,5 | 2023 |
Falkenberg | 16,5 | 2023 |
Öckerö | 16,5 | 2023 |
Åre | 16,4 | 2023 |
Ale | 16,3 | 2023 |
Ludvika | 16,3 | 2023 |
Sölvesborg | 16,3 | 2023 |
Ydre | 16,2 | 2023 |
Tranås | 16,2 | 2023 |
Tanum | 16,1 | 2023 |
Sandviken | 15,9 | 2023 |
Mellerud | 15,9 | 2023 |
Hörby | 15,9 | 2023 |
Tyresö | 15,9 | 2023 |
Lindesberg | 15,8 | 2023 |
Mullsjö | 15,8 | 2023 |
Grästorp | 15,8 | 2023 |
Alvesta | 15,8 | 2023 |
Salem | 15,8 | 2023 |
Hagfors | 15,7 | 2023 |
Svedala | 15,6 | 2023 |
Söderhamn | 15,3 | 2023 |
Vadstena | 15,2 | 2023 |
Vaggeryd | 15,1 | 2023 |
Uppvidinge | 15,1 | 2023 |
Trelleborg | 15,0 | 2023 |
Örkelljunga | 15,0 | 2023 |
Boden | 14,9 | 2023 |
Östhammar | 14,8 | 2023 |
Ronneby | 14,6 | 2023 |
Olofström | 14,6 | 2023 |
Sävsjö | 14,6 | 2023 |
Vårgårda | 14,4 | 2023 |
Svalöv | 14,4 | 2023 |
Eksjö | 14,4 | 2023 |
Hultsfred | 14,3 | 2023 |
Höör | 14,3 | 2023 |
Söderköping | 14,3 | 2023 |
Bengtsfors | 14,2 | 2023 |
Klippan | 14,2 | 2023 |
Orust | 14,0 | 2023 |
Sjöbo | 14,0 | 2023 |
Piteå | 13,9 | 2023 |
Köping | 13,9 | 2023 |
Kumla | 13,8 | 2023 |
Norberg | 13,8 | 2023 |
Sollefteå | 13,7 | 2023 |
Skurup | 13,6 | 2023 |
Rättvik | 13,5 | 2023 |
Svenljunga | 13,5 | 2023 |
Oskarshamn | 13,4 | 2023 |
Upplands-Bro | 13,4 | 2023 |
Säter | 13,3 | 2023 |
Hylte | 13,3 | 2023 |
Åsele | 13,2 | 2023 |
Mörbylånga | 13,2 | 2023 |
Bjuv | 13,2 | 2023 |
Tibro | 13,1 | 2023 |
Åstorp | 13,1 | 2023 |
Arjeplog | 13,0 | 2023 |
Gotland | 12,8 | 2023 |
Gällivare | 12,8 | 2023 |
Askersund | 12,8 | 2023 |
Finspång | 12,8 | 2023 |
Nora | 12,7 | 2023 |
Smedjebacken | 12,6 | 2023 |
Eda | 12,6 | 2023 |
Botkyrka | 12,6 | 2023 |
Torsås | 12,6 | 2023 |
Åtvidaberg | 12,6 | 2023 |
Boxholm | 12,5 | 2023 |
Ånge | 12,4 | 2023 |
Borgholm | 12,4 | 2023 |
Älvsbyn | 12,3 | 2023 |
Nynäshamn | 12,2 | 2023 |
Herrljunga | 12,0 | 2023 |
Storfors | 11,8 | 2023 |
Laxå | 11,8 | 2023 |
Timrå | 11,8 | 2023 |
Landskrona | 11,7 | 2023 |
Tidaholm | 11,7 | 2023 |
Bromölla | 11,6 | 2023 |
Hedemora | 11,6 | 2023 |
Essunga | 11,5 | 2023 |
Arvidsjaur | 11,5 | 2023 |
Degerfors | 11,4 | 2023 |
Haparanda | 11,3 | 2023 |
Övertorneå | 11,3 | 2023 |
Kil | 11,2 | 2023 |
Filipstad | 11,2 | 2023 |
Leksand | 11,2 | 2023 |
Berg | 11,1 | 2023 |
Flen | 11,0 | 2023 |
Östra Göinge | 11,0 | 2023 |
Emmaboda | 10,9 | 2023 |
Högsby | 10,8 | 2023 |
Gnesta | 10,8 | 2023 |
Gagnef | 10,7 | 2023 |
Mönsterås | 10,7 | 2023 |
Säffle | 10,7 | 2023 |
Sala | 10,7 | 2023 |
Strömsund | 10,7 | 2023 |
Norsjö | 10,7 | 2023 |
Lessebo | 10,7 | 2023 |
Vingåker | 10,6 | 2023 |
Jokkmokk | 10,6 | 2023 |
Härjedalen | 10,5 | 2023 |
Perstorp | 10,5 | 2023 |
Vännäs | 10,5 | 2023 |
Färgelanda | 10,4 | 2023 |
Kungsör | 10,4 | 2023 |
Lekeberg | 10,3 | 2023 |
Arboga | 10,3 | 2023 |
Nordmaling | 10,1 | 2023 |
Lycksele | 10,1 | 2023 |
Forshaga | 10,1 | 2023 |
Robertsfors | 9,9 | 2023 |
Tierp | 9,9 | 2023 |
Oxelösund | 9,8 | 2023 |
Munkfors | 9,8 | 2023 |
Krokom | 9,8 | 2023 |
Överkalix | 9,8 | 2023 |
Nybro | 9,7 | 2023 |
Ödeshög | 9,7 | 2023 |
Ragunda | 9,5 | 2023 |
Vansbro | 9,5 | 2023 |
Hofors | 9,5 | 2023 |
Skinnskatteberg | 9,4 | 2023 |
Orsa | 9,4 | 2023 |
Grums | 9,4 | 2023 |
Surahammar | 9,4 | 2023 |
Heby | 9,3 | 2023 |
Aneby | 9,2 | 2023 |
Ovanåker | 8,8 | 2023 |
Hallsberg | 8,6 | 2023 |
Valdemarsvik | 8,6 | 2023 |
Vindeln | 8,6 | 2023 |
Hallstahammar | 8,3 | 2023 |
Ockelbo | 8,3 | 2023 |
Ljusnarsberg | 7,9 | 2023 |
Nordanstig | 7,9 | 2023 |
Bräcke | 7,9 | 2023 |
Älvkarleby | 7,5 | 2023 |
Storuman | 6,9 | 2023 |
Vilhelmina | 6,2 | 2023 |
Älvdalen | 6,1 | 2023 |
Pajala | 5,8 | 2023 |
Sorsele | 5,4 | 2023 |
Malå | 5,4 | 2023 |
Dorotea | 4,7 | 2023 |
Bjurholm | 4,7 | 2023 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.