Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Värnamo |
2007 |
66,2 |
1 |
Värnamo |
2008 |
52,2 |
2 |
Värnamo |
2009 |
38,5 |
3 |
Värnamo |
2010 |
57,0 |
4 |
Värnamo |
2011 |
65,4 |
5 |
Värnamo |
2012 |
57,5 |
6 |
Värnamo |
2013 |
55,8 |
7 |
Värnamo |
2014 |
56,0 |
8 |
Värnamo |
2015 |
61,3 |
9 |
Värnamo |
2016 |
60,5 |
10 |
Värnamo |
2017 |
62,4 |
11 |
Värnamo |
2018 |
58,8 |
12 |
Värnamo |
2019 |
54,5 |
13 |
Värnamo |
2020 |
44,6 |
14 |
Värnamo |
2021 |
41,0 |
15 |
Värnamo |
2022 |
39,4 |
16 |
Värnamo |
2023 |
36,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.