Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Vänersborg | 2007 | 44,0 |
1 | Vänersborg | 2008 | 33,8 |
2 | Vänersborg | 2009 | 24,1 |
3 | Vänersborg | 2010 | 39,8 |
4 | Vänersborg | 2011 | 40,2 |
5 | Vänersborg | 2012 | 39,8 |
6 | Vänersborg | 2013 | 36,9 |
7 | Vänersborg | 2014 | 44,7 |
8 | Vänersborg | 2015 | 55,3 |
9 | Vänersborg | 2016 | 64,1 |
10 | Vänersborg | 2017 | 95,4 |
11 | Vänersborg | 2018 | 53,5 |
12 | Vänersborg | 2019 | 45,6 |
13 | Vänersborg | 2020 | 28,2 |
14 | Vänersborg | 2021 | 32,5 |
15 | Vänersborg | 2022 | 30,1 |
16 | Vänersborg | 2023 | 22,0 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.