Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Vimmerby | 2007 | 52,0 |
1 | Vimmerby | 2008 | 42,9 |
2 | Vimmerby | 2009 | 36,3 |
3 | Vimmerby | 2010 | 52,2 |
4 | Vimmerby | 2011 | 62,4 |
5 | Vimmerby | 2012 | 65,8 |
6 | Vimmerby | 2013 | 60,8 |
7 | Vimmerby | 2014 | 63,0 |
8 | Vimmerby | 2015 | 70,9 |
9 | Vimmerby | 2016 | 77,4 |
10 | Vimmerby | 2017 | 72,4 |
11 | Vimmerby | 2018 | 57,0 |
12 | Vimmerby | 2019 | 49,5 |
13 | Vimmerby | 2020 | 33,9 |
14 | Vimmerby | 2021 | 27,4 |
15 | Vimmerby | 2022 | 27,9 |
16 | Vimmerby | 2023 | 26,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.