Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Vetlanda | 2007 | 39,9 |
1 | Vetlanda | 2008 | 28,4 |
2 | Vetlanda | 2009 | 23,0 |
3 | Vetlanda | 2010 | 33,3 |
4 | Vetlanda | 2011 | 28,5 |
5 | Vetlanda | 2012 | 24,3 |
6 | Vetlanda | 2013 | 30,7 |
7 | Vetlanda | 2014 | 28,2 |
8 | Vetlanda | 2015 | 34,4 |
9 | Vetlanda | 2016 | 37,8 |
10 | Vetlanda | 2017 | 34,4 |
11 | Vetlanda | 2018 | 32,6 |
12 | Vetlanda | 2019 | 33,5 |
13 | Vetlanda | 2020 | 26,3 |
14 | Vetlanda | 2021 | 30,0 |
15 | Vetlanda | 2022 | 28,1 |
16 | Vetlanda | 2023 | 23,0 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.