Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Vaxholm | 2007 | 25,6 |
1 | Vaxholm | 2008 | 20,8 |
2 | Vaxholm | 2009 | 19,4 |
3 | Vaxholm | 2010 | 24,2 |
4 | Vaxholm | 2011 | 22,6 |
5 | Vaxholm | 2012 | 19,0 |
6 | Vaxholm | 2013 | 20,6 |
7 | Vaxholm | 2014 | 21,6 |
8 | Vaxholm | 2015 | 27,1 |
9 | Vaxholm | 2016 | 28,5 |
10 | Vaxholm | 2017 | 28,7 |
11 | Vaxholm | 2018 | 23,5 |
12 | Vaxholm | 2019 | 26,5 |
13 | Vaxholm | 2020 | 24,9 |
14 | Vaxholm | 2021 | 28,0 |
15 | Vaxholm | 2022 | 29,5 |
16 | Vaxholm | 2023 | 22,1 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.