Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Varberg | 2007 | 36,8 |
1 | Varberg | 2008 | 27,3 |
2 | Varberg | 2009 | 24,4 |
3 | Varberg | 2010 | 29,0 |
4 | Varberg | 2011 | 33,1 |
5 | Varberg | 2012 | 31,8 |
6 | Varberg | 2013 | 30,0 |
7 | Varberg | 2014 | 32,3 |
8 | Varberg | 2015 | 34,4 |
9 | Varberg | 2016 | 37,7 |
10 | Varberg | 2017 | 36,5 |
11 | Varberg | 2018 | 31,9 |
12 | Varberg | 2019 | 32,3 |
13 | Varberg | 2020 | 23,8 |
14 | Varberg | 2021 | 28,6 |
15 | Varberg | 2022 | 26,9 |
16 | Varberg | 2023 | 22,0 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.