Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Uppvidinge | 2007 | 24,2 |
1 | Uppvidinge | 2008 | 24,6 |
2 | Uppvidinge | 2009 | 15,2 |
3 | Uppvidinge | 2010 | 21,7 |
4 | Uppvidinge | 2011 | 21,3 |
5 | Uppvidinge | 2012 | 18,8 |
6 | Uppvidinge | 2013 | 18,3 |
7 | Uppvidinge | 2014 | 18,8 |
8 | Uppvidinge | 2015 | 21,5 |
9 | Uppvidinge | 2016 | 20,0 |
10 | Uppvidinge | 2017 | 23,5 |
11 | Uppvidinge | 2018 | 21,8 |
12 | Uppvidinge | 2019 | 19,3 |
13 | Uppvidinge | 2020 | 14,0 |
14 | Uppvidinge | 2021 | 16,4 |
15 | Uppvidinge | 2022 | 17,9 |
16 | Uppvidinge | 2023 | 15,1 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.