Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Uppsala | 2007 | 35,9 |
1 | Uppsala | 2008 | 30,0 |
2 | Uppsala | 2009 | 28,2 |
3 | Uppsala | 2010 | 32,7 |
4 | Uppsala | 2011 | 29,6 |
5 | Uppsala | 2012 | 31,8 |
6 | Uppsala | 2013 | 33,8 |
7 | Uppsala | 2014 | 35,4 |
8 | Uppsala | 2015 | 36,2 |
9 | Uppsala | 2016 | 34,5 |
10 | Uppsala | 2017 | 32,0 |
11 | Uppsala | 2018 | 28,2 |
12 | Uppsala | 2019 | 26,5 |
13 | Uppsala | 2020 | 20,2 |
14 | Uppsala | 2021 | 20,2 |
15 | Uppsala | 2022 | 20,3 |
16 | Uppsala | 2023 | 19,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.