Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal nyregistrerade personbilar

Antal nyregistrerade personbilar per 1 000 kommuninvånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Upplands Väsby 2007 11,8
Upplands Väsby 2008 9,6
Upplands Väsby 2009 9,1
Upplands Väsby 2010 11,3
Upplands Väsby 2011 11,0
Upplands Väsby 2012 17,1
Upplands Väsby 2013 16,0
Upplands Väsby 2014 13,8
Upplands Väsby 2015 33,4
Upplands Väsby 2016 34,6
Upplands Väsby 2017 40,5
Upplands Väsby 2018 37,3
Upplands Väsby 2019 31,8
Upplands Väsby 2020 22,4
Upplands Väsby 2021 23,0
Upplands Väsby 2022 18,3
Upplands Väsby 2023 16,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.B
Uppdaterad: 2024-03-23