Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Umeå | 2007 | 30,9 |
1 | Umeå | 2008 | 27,9 |
2 | Umeå | 2009 | 22,1 |
3 | Umeå | 2010 | 29,4 |
4 | Umeå | 2011 | 32,1 |
5 | Umeå | 2012 | 27,6 |
6 | Umeå | 2013 | 27,6 |
7 | Umeå | 2014 | 31,6 |
8 | Umeå | 2015 | 36,5 |
9 | Umeå | 2016 | 37,6 |
10 | Umeå | 2017 | 35,3 |
11 | Umeå | 2018 | 32,6 |
12 | Umeå | 2019 | 27,7 |
13 | Umeå | 2020 | 21,1 |
14 | Umeå | 2021 | 22,6 |
15 | Umeå | 2022 | 23,4 |
16 | Umeå | 2023 | 22,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.