Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal nyregistrerade personbilar

Antal nyregistrerade personbilar per 1 000 kommuninvånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Ulricehamn 2007 50,4
Ulricehamn 2008 35,1
Ulricehamn 2009 29,5
Ulricehamn 2010 40,6
Ulricehamn 2011 36,5
Ulricehamn 2012 31,6
Ulricehamn 2013 29,5
Ulricehamn 2014 30,4
Ulricehamn 2015 37,1
Ulricehamn 2016 37,6
Ulricehamn 2017 37,9
Ulricehamn 2018 33,5
Ulricehamn 2019 35,3
Ulricehamn 2020 28,6
Ulricehamn 2021 29,8
Ulricehamn 2022 28,7
Ulricehamn 2023 25,6
Datakälla: Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.B
Uppdaterad: 2024-03-23