Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Täby | 2007 | 29,4 |
1 | Täby | 2008 | 24,2 |
2 | Täby | 2009 | 23,9 |
3 | Täby | 2010 | 26,8 |
4 | Täby | 2011 | 27,6 |
5 | Täby | 2012 | 22,6 |
6 | Täby | 2013 | 22,1 |
7 | Täby | 2014 | 23,6 |
8 | Täby | 2015 | 27,9 |
9 | Täby | 2016 | 30,9 |
10 | Täby | 2017 | 28,2 |
11 | Täby | 2018 | 26,7 |
12 | Täby | 2019 | 29,7 |
13 | Täby | 2020 | 26,1 |
14 | Täby | 2021 | 28,5 |
15 | Täby | 2022 | 27,7 |
16 | Täby | 2023 | 24,6 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.