Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Trollhättan | 2007 | 123,8 |
1 | Trollhättan | 2008 | 97,2 |
2 | Trollhättan | 2009 | 62,1 |
3 | Trollhättan | 2010 | 77,3 |
4 | Trollhättan | 2011 | 42,7 |
5 | Trollhättan | 2012 | 36,3 |
6 | Trollhättan | 2013 | 31,0 |
7 | Trollhättan | 2014 | 30,8 |
8 | Trollhättan | 2015 | 32,4 |
9 | Trollhättan | 2016 | 34,6 |
10 | Trollhättan | 2017 | 34,6 |
11 | Trollhättan | 2018 | 29,8 |
12 | Trollhättan | 2019 | 28,8 |
13 | Trollhättan | 2020 | 25,1 |
14 | Trollhättan | 2021 | 24,3 |
15 | Trollhättan | 2022 | 31,4 |
16 | Trollhättan | 2023 | 24,5 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.