Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Tomelilla | 2007 | 70,2 |
1 | Tomelilla | 2008 | 36,1 |
2 | Tomelilla | 2009 | 40,5 |
3 | Tomelilla | 2010 | 61,4 |
4 | Tomelilla | 2011 | 72,4 |
5 | Tomelilla | 2012 | 65,3 |
6 | Tomelilla | 2013 | 62,4 |
7 | Tomelilla | 2014 | 54,0 |
8 | Tomelilla | 2015 | 56,0 |
9 | Tomelilla | 2016 | 52,6 |
10 | Tomelilla | 2017 | 52,0 |
11 | Tomelilla | 2018 | 61,2 |
12 | Tomelilla | 2019 | 60,3 |
13 | Tomelilla | 2020 | 48,0 |
14 | Tomelilla | 2021 | 50,0 |
15 | Tomelilla | 2022 | 34,2 |
16 | Tomelilla | 2023 | 47,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.