Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Tanum | 2007 | 32,6 |
1 | Tanum | 2008 | 24,4 |
2 | Tanum | 2009 | 20,2 |
3 | Tanum | 2010 | 30,2 |
4 | Tanum | 2011 | 29,7 |
5 | Tanum | 2012 | 25,8 |
6 | Tanum | 2013 | 19,1 |
7 | Tanum | 2014 | 24,5 |
8 | Tanum | 2015 | 24,2 |
9 | Tanum | 2016 | 26,8 |
10 | Tanum | 2017 | 25,5 |
11 | Tanum | 2018 | 17,6 |
12 | Tanum | 2019 | 21,3 |
13 | Tanum | 2020 | 15,3 |
14 | Tanum | 2021 | 17,2 |
15 | Tanum | 2022 | 18,4 |
16 | Tanum | 2023 | 16,1 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.