Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Säffle | 2007 | 22,3 |
1 | Säffle | 2008 | 15,8 |
2 | Säffle | 2009 | 15,2 |
3 | Säffle | 2010 | 17,6 |
4 | Säffle | 2011 | 20,1 |
5 | Säffle | 2012 | 22,3 |
6 | Säffle | 2013 | 19,7 |
7 | Säffle | 2014 | 20,3 |
8 | Säffle | 2015 | 20,2 |
9 | Säffle | 2016 | 22,6 |
10 | Säffle | 2017 | 17,4 |
11 | Säffle | 2018 | 14,2 |
12 | Säffle | 2019 | 15,5 |
13 | Säffle | 2020 | 10,8 |
14 | Säffle | 2021 | 12,7 |
15 | Säffle | 2022 | 16,7 |
16 | Säffle | 2023 | 10,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.