Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Sundsvall | 2007 | 34,6 |
1 | Sundsvall | 2008 | 27,7 |
2 | Sundsvall | 2009 | 23,5 |
3 | Sundsvall | 2010 | 31,8 |
4 | Sundsvall | 2011 | 33,1 |
5 | Sundsvall | 2012 | 30,6 |
6 | Sundsvall | 2013 | 32,2 |
7 | Sundsvall | 2014 | 39,6 |
8 | Sundsvall | 2015 | 43,5 |
9 | Sundsvall | 2016 | 45,0 |
10 | Sundsvall | 2017 | 44,8 |
11 | Sundsvall | 2018 | 39,3 |
12 | Sundsvall | 2019 | 34,5 |
13 | Sundsvall | 2020 | 23,2 |
14 | Sundsvall | 2021 | 24,0 |
15 | Sundsvall | 2022 | 23,6 |
16 | Sundsvall | 2023 | 19,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.