Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Strömsund | 2007 | 29,8 |
1 | Strömsund | 2008 | 28,2 |
2 | Strömsund | 2009 | 19,0 |
3 | Strömsund | 2010 | 29,5 |
4 | Strömsund | 2011 | 34,4 |
5 | Strömsund | 2012 | 29,3 |
6 | Strömsund | 2013 | 30,7 |
7 | Strömsund | 2014 | 30,8 |
8 | Strömsund | 2015 | 32,6 |
9 | Strömsund | 2016 | 31,8 |
10 | Strömsund | 2017 | 27,9 |
11 | Strömsund | 2018 | 22,1 |
12 | Strömsund | 2019 | 18,8 |
13 | Strömsund | 2020 | 7,4 |
14 | Strömsund | 2021 | 11,9 |
15 | Strömsund | 2022 | 13,4 |
16 | Strömsund | 2023 | 10,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.