Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Storuman | 2007 | 10,8 |
1 | Storuman | 2008 | 8,2 |
2 | Storuman | 2009 | 7,2 |
3 | Storuman | 2010 | 8,2 |
4 | Storuman | 2011 | 12,4 |
5 | Storuman | 2012 | 12,3 |
6 | Storuman | 2013 | 11,6 |
7 | Storuman | 2014 | 5,9 |
8 | Storuman | 2015 | 8,6 |
9 | Storuman | 2016 | 7,1 |
10 | Storuman | 2017 | 6,1 |
11 | Storuman | 2018 | 4,9 |
12 | Storuman | 2019 | 6,0 |
13 | Storuman | 2020 | 3,9 |
14 | Storuman | 2021 | 5,7 |
15 | Storuman | 2022 | 8,2 |
16 | Storuman | 2023 | 6,9 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.