Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Stockholm | 2007 | 51,0 |
Stockholm | 2008 | 52,1 |
Stockholm | 2009 | 38,6 |
Stockholm | 2010 | 48,6 |
Stockholm | 2011 | 53,3 |
Stockholm | 2012 | 52,2 |
Stockholm | 2013 | 51,3 |
Stockholm | 2014 | 51,9 |
Stockholm | 2015 | 59,0 |
Stockholm | 2016 | 62,2 |
Stockholm | 2017 | 69,1 |
Stockholm | 2018 | 64,1 |
Stockholm | 2019 | 67,3 |
Stockholm | 2020 | 62,7 |
Stockholm | 2021 | 56,9 |
Stockholm | 2022 | 46,2 |
Stockholm | 2023 | 56,4 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.