Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Sorsele | 2007 | 8,5 |
1 | Sorsele | 2008 | 11,3 |
2 | Sorsele | 2009 | 3,6 |
3 | Sorsele | 2010 | 9,1 |
4 | Sorsele | 2011 | 7,0 |
5 | Sorsele | 2012 | 7,9 |
6 | Sorsele | 2013 | 7,7 |
7 | Sorsele | 2014 | 8,2 |
8 | Sorsele | 2015 | 10,3 |
9 | Sorsele | 2016 | 9,9 |
10 | Sorsele | 2017 | 7,9 |
11 | Sorsele | 2018 | 7,9 |
12 | Sorsele | 2019 | 6,4 |
13 | Sorsele | 2020 | 5,3 |
14 | Sorsele | 2021 | 9,3 |
15 | Sorsele | 2022 | 5,7 |
16 | Sorsele | 2023 | 5,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.