Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Solna | 2007 | 133,8 |
Solna | 2008 | 125,1 |
Solna | 2009 | 108,0 |
Solna | 2010 | 116,1 |
Solna | 2011 | 124,5 |
Solna | 2012 | 101,7 |
Solna | 2013 | 81,0 |
Solna | 2014 | 105,6 |
Solna | 2015 | 103,1 |
Solna | 2016 | 110,3 |
Solna | 2017 | 113,4 |
Solna | 2018 | 92,9 |
Solna | 2019 | 92,9 |
Solna | 2020 | 74,6 |
Solna | 2021 | 98,0 |
Solna | 2022 | 92,1 |
Solna | 2023 | 99,9 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.