Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Solna | 2007 | 133,8 |
1 | Solna | 2008 | 125,1 |
2 | Solna | 2009 | 108,0 |
3 | Solna | 2010 | 116,1 |
4 | Solna | 2011 | 124,5 |
5 | Solna | 2012 | 101,7 |
6 | Solna | 2013 | 81,0 |
7 | Solna | 2014 | 105,6 |
8 | Solna | 2015 | 103,1 |
9 | Solna | 2016 | 110,3 |
10 | Solna | 2017 | 113,4 |
11 | Solna | 2018 | 92,9 |
12 | Solna | 2019 | 92,9 |
13 | Solna | 2020 | 74,6 |
14 | Solna | 2021 | 98,0 |
15 | Solna | 2022 | 92,1 |
16 | Solna | 2023 | 99,9 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.