Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Sollentuna | 2007 | 22,9 |
1 | Sollentuna | 2008 | 18,2 |
2 | Sollentuna | 2009 | 20,6 |
3 | Sollentuna | 2010 | 21,8 |
4 | Sollentuna | 2011 | 24,4 |
5 | Sollentuna | 2012 | 36,3 |
6 | Sollentuna | 2013 | 41,1 |
7 | Sollentuna | 2014 | 46,4 |
8 | Sollentuna | 2015 | 66,4 |
9 | Sollentuna | 2016 | 72,7 |
10 | Sollentuna | 2017 | 74,5 |
11 | Sollentuna | 2018 | 73,6 |
12 | Sollentuna | 2019 | 69,1 |
13 | Sollentuna | 2020 | 55,7 |
14 | Sollentuna | 2021 | 56,8 |
15 | Sollentuna | 2022 | 56,5 |
16 | Sollentuna | 2023 | 55,9 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.