Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Skellefteå | 2007 | 25,7 |
1 | Skellefteå | 2008 | 20,1 |
2 | Skellefteå | 2009 | 16,0 |
3 | Skellefteå | 2010 | 20,9 |
4 | Skellefteå | 2011 | 22,8 |
5 | Skellefteå | 2012 | 22,2 |
6 | Skellefteå | 2013 | 22,1 |
7 | Skellefteå | 2014 | 23,0 |
8 | Skellefteå | 2015 | 30,4 |
9 | Skellefteå | 2016 | 32,1 |
10 | Skellefteå | 2017 | 29,8 |
11 | Skellefteå | 2018 | 23,8 |
12 | Skellefteå | 2019 | 24,5 |
13 | Skellefteå | 2020 | 17,5 |
14 | Skellefteå | 2021 | 18,4 |
15 | Skellefteå | 2022 | 21,7 |
16 | Skellefteå | 2023 | 19,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.