Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Sandviken | 2007 | 29,5 |
1 | Sandviken | 2008 | 24,9 |
2 | Sandviken | 2009 | 20,9 |
3 | Sandviken | 2010 | 29,2 |
4 | Sandviken | 2011 | 29,3 |
5 | Sandviken | 2012 | 25,5 |
6 | Sandviken | 2013 | 22,6 |
7 | Sandviken | 2014 | 23,3 |
8 | Sandviken | 2015 | 29,9 |
9 | Sandviken | 2016 | 31,6 |
10 | Sandviken | 2017 | 28,7 |
11 | Sandviken | 2018 | 26,9 |
12 | Sandviken | 2019 | 26,6 |
13 | Sandviken | 2020 | 19,5 |
14 | Sandviken | 2021 | 19,8 |
15 | Sandviken | 2022 | 18,0 |
16 | Sandviken | 2023 | 15,9 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.