Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Södertälje | 2007 | 47,3 |
1 | Södertälje | 2008 | 35,3 |
2 | Södertälje | 2009 | 23,6 |
3 | Södertälje | 2010 | 28,8 |
4 | Södertälje | 2011 | 30,8 |
5 | Södertälje | 2012 | 29,8 |
6 | Södertälje | 2013 | 28,1 |
7 | Södertälje | 2014 | 30,4 |
8 | Södertälje | 2015 | 35,4 |
9 | Södertälje | 2016 | 40,2 |
10 | Södertälje | 2017 | 46,0 |
11 | Södertälje | 2018 | 54,9 |
12 | Södertälje | 2019 | 65,4 |
13 | Södertälje | 2020 | 58,3 |
14 | Södertälje | 2021 | 56,4 |
15 | Södertälje | 2022 | 53,6 |
16 | Södertälje | 2023 | 93,0 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.