Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Oxelösund | 2007 | 20,0 |
1 | Oxelösund | 2008 | 17,2 |
2 | Oxelösund | 2009 | 12,8 |
3 | Oxelösund | 2010 | 16,2 |
4 | Oxelösund | 2011 | 16,0 |
5 | Oxelösund | 2012 | 13,4 |
6 | Oxelösund | 2013 | 15,0 |
7 | Oxelösund | 2014 | 18,8 |
8 | Oxelösund | 2015 | 21,6 |
9 | Oxelösund | 2016 | 18,5 |
10 | Oxelösund | 2017 | 17,6 |
11 | Oxelösund | 2018 | 17,9 |
12 | Oxelösund | 2019 | 18,7 |
13 | Oxelösund | 2020 | 10,3 |
14 | Oxelösund | 2021 | 13,4 |
15 | Oxelösund | 2022 | 12,1 |
16 | Oxelösund | 2023 | 9,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.