Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Olofström | 2007 | 29,0 |
1 | Olofström | 2008 | 17,5 |
2 | Olofström | 2009 | 14,4 |
3 | Olofström | 2010 | 22,5 |
4 | Olofström | 2011 | 25,9 |
5 | Olofström | 2012 | 21,4 |
6 | Olofström | 2013 | 21,2 |
7 | Olofström | 2014 | 20,6 |
8 | Olofström | 2015 | 26,9 |
9 | Olofström | 2016 | 32,4 |
10 | Olofström | 2017 | 27,1 |
11 | Olofström | 2018 | 24,2 |
12 | Olofström | 2019 | 23,8 |
13 | Olofström | 2020 | 17,9 |
14 | Olofström | 2021 | 18,5 |
15 | Olofström | 2022 | 18,2 |
16 | Olofström | 2023 | 14,6 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.