Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Ockelbo | 2007 | 12,5 |
1 | Ockelbo | 2008 | 13,1 |
2 | Ockelbo | 2009 | 10,0 |
3 | Ockelbo | 2010 | 10,3 |
4 | Ockelbo | 2011 | 10,8 |
5 | Ockelbo | 2012 | 8,2 |
6 | Ockelbo | 2013 | 9,9 |
7 | Ockelbo | 2014 | 11,1 |
8 | Ockelbo | 2015 | 13,7 |
9 | Ockelbo | 2016 | 14,0 |
10 | Ockelbo | 2017 | 15,3 |
11 | Ockelbo | 2018 | 7,6 |
12 | Ockelbo | 2019 | 12,2 |
13 | Ockelbo | 2020 | 10,2 |
14 | Ockelbo | 2021 | 11,1 |
15 | Ockelbo | 2022 | 13,7 |
16 | Ockelbo | 2023 | 8,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.