Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Norsjö | 2007 | 16,4 |
1 | Norsjö | 2008 | 12,4 |
2 | Norsjö | 2009 | 5,5 |
3 | Norsjö | 2010 | 12,6 |
4 | Norsjö | 2011 | 11,1 |
5 | Norsjö | 2012 | 10,8 |
6 | Norsjö | 2013 | 14,1 |
7 | Norsjö | 2014 | 12,4 |
8 | Norsjö | 2015 | 14,6 |
9 | Norsjö | 2016 | 12,6 |
10 | Norsjö | 2017 | 15,7 |
11 | Norsjö | 2018 | 9,8 |
12 | Norsjö | 2019 | 10,0 |
13 | Norsjö | 2020 | 7,6 |
14 | Norsjö | 2021 | 8,6 |
15 | Norsjö | 2022 | 12,4 |
16 | Norsjö | 2023 | 10,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.