Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Norrköping | 2007 | 33,9 |
1 | Norrköping | 2008 | 28,0 |
2 | Norrköping | 2009 | 23,6 |
3 | Norrköping | 2010 | 30,4 |
4 | Norrköping | 2011 | 30,8 |
5 | Norrköping | 2012 | 28,4 |
6 | Norrköping | 2013 | 26,9 |
7 | Norrköping | 2014 | 28,9 |
8 | Norrköping | 2015 | 30,6 |
9 | Norrköping | 2016 | 31,0 |
10 | Norrköping | 2017 | 31,2 |
11 | Norrköping | 2018 | 29,3 |
12 | Norrköping | 2019 | 29,0 |
13 | Norrköping | 2020 | 21,4 |
14 | Norrköping | 2021 | 23,0 |
15 | Norrköping | 2022 | 21,1 |
16 | Norrköping | 2023 | 19,9 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.