Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Mörbylånga |
2007 |
25,9 |
1 |
Mörbylånga |
2008 |
19,7 |
2 |
Mörbylånga |
2009 |
14,1 |
3 |
Mörbylånga |
2010 |
17,8 |
4 |
Mörbylånga |
2011 |
19,6 |
5 |
Mörbylånga |
2012 |
16,8 |
6 |
Mörbylånga |
2013 |
15,1 |
7 |
Mörbylånga |
2014 |
18,8 |
8 |
Mörbylånga |
2015 |
19,2 |
9 |
Mörbylånga |
2016 |
26,1 |
10 |
Mörbylånga |
2017 |
21,1 |
11 |
Mörbylånga |
2018 |
15,7 |
12 |
Mörbylånga |
2019 |
17,3 |
13 |
Mörbylånga |
2020 |
14,4 |
14 |
Mörbylånga |
2021 |
16,8 |
15 |
Mörbylånga |
2022 |
20,4 |
16 |
Mörbylånga |
2023 |
13,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.