Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Mölndal |
2007 |
53,5 |
1 |
Mölndal |
2008 |
63,2 |
2 |
Mölndal |
2009 |
60,6 |
3 |
Mölndal |
2010 |
87,9 |
4 |
Mölndal |
2011 |
93,8 |
5 |
Mölndal |
2012 |
82,6 |
6 |
Mölndal |
2013 |
80,3 |
7 |
Mölndal |
2014 |
101,1 |
8 |
Mölndal |
2015 |
132,0 |
9 |
Mölndal |
2016 |
140,3 |
10 |
Mölndal |
2017 |
153,1 |
11 |
Mölndal |
2018 |
144,0 |
12 |
Mölndal |
2019 |
107,3 |
13 |
Mölndal |
2020 |
56,2 |
14 |
Mölndal |
2021 |
81,3 |
15 |
Mölndal |
2022 |
57,8 |
16 |
Mölndal |
2023 |
80,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.