Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Malung-Sälen | 2007 | 30,9 |
1 | Malung-Sälen | 2008 | 26,1 |
2 | Malung-Sälen | 2009 | 18,9 |
3 | Malung-Sälen | 2010 | 26,6 |
4 | Malung-Sälen | 2011 | 22,9 |
5 | Malung-Sälen | 2012 | 24,0 |
6 | Malung-Sälen | 2013 | 20,6 |
7 | Malung-Sälen | 2014 | 23,8 |
8 | Malung-Sälen | 2015 | 25,0 |
9 | Malung-Sälen | 2016 | 23,7 |
10 | Malung-Sälen | 2017 | 28,1 |
11 | Malung-Sälen | 2018 | 22,9 |
12 | Malung-Sälen | 2019 | 29,6 |
13 | Malung-Sälen | 2020 | 22,9 |
14 | Malung-Sälen | 2021 | 18,5 |
15 | Malung-Sälen | 2022 | 28,9 |
16 | Malung-Sälen | 2023 | 22,0 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.