Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Mölndal | 2007 | 53,5 |
1 | Mölndal | 2008 | 63,2 |
2 | Mölndal | 2009 | 60,6 |
3 | Mölndal | 2010 | 87,9 |
4 | Mölndal | 2011 | 93,8 |
5 | Mölndal | 2012 | 82,6 |
6 | Mölndal | 2013 | 80,3 |
7 | Mölndal | 2014 | 101,1 |
8 | Mölndal | 2015 | 132,0 |
9 | Mölndal | 2016 | 140,3 |
10 | Mölndal | 2017 | 153,1 |
11 | Mölndal | 2018 | 144,0 |
12 | Mölndal | 2019 | 107,3 |
13 | Mölndal | 2020 | 56,2 |
14 | Mölndal | 2021 | 81,3 |
15 | Mölndal | 2022 | 57,8 |
16 | Mölndal | 2023 | 80,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.