Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Lysekil | 2007 | 35,0 |
1 | Lysekil | 2008 | 27,9 |
2 | Lysekil | 2009 | 24,3 |
3 | Lysekil | 2010 | 35,8 |
4 | Lysekil | 2011 | 31,3 |
5 | Lysekil | 2012 | 32,0 |
6 | Lysekil | 2013 | 22,6 |
7 | Lysekil | 2014 | 29,2 |
8 | Lysekil | 2015 | 29,9 |
9 | Lysekil | 2016 | 33,6 |
10 | Lysekil | 2017 | 29,8 |
11 | Lysekil | 2018 | 22,7 |
12 | Lysekil | 2019 | 35,9 |
13 | Lysekil | 2020 | 30,8 |
14 | Lysekil | 2021 | 30,6 |
15 | Lysekil | 2022 | 35,6 |
16 | Lysekil | 2023 | 26,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.