Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Ludvika | 2007 | 40,0 |
1 | Ludvika | 2008 | 28,4 |
2 | Ludvika | 2009 | 26,7 |
3 | Ludvika | 2010 | 36,0 |
4 | Ludvika | 2011 | 35,6 |
5 | Ludvika | 2012 | 34,0 |
6 | Ludvika | 2013 | 31,9 |
7 | Ludvika | 2014 | 34,7 |
8 | Ludvika | 2015 | 40,5 |
9 | Ludvika | 2016 | 41,0 |
10 | Ludvika | 2017 | 34,8 |
11 | Ludvika | 2018 | 33,1 |
12 | Ludvika | 2019 | 30,9 |
13 | Ludvika | 2020 | 21,3 |
14 | Ludvika | 2021 | 18,8 |
15 | Ludvika | 2022 | 18,9 |
16 | Ludvika | 2023 | 16,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.