Antal nyregistrerade personbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Ljungby | 2007 | 33,0 |
| 1 | Ljungby | 2008 | 24,9 |
| 2 | Ljungby | 2009 | 24,6 |
| 3 | Ljungby | 2010 | 38,7 |
| 4 | Ljungby | 2011 | 36,9 |
| 5 | Ljungby | 2012 | 38,7 |
| 6 | Ljungby | 2013 | 33,8 |
| 7 | Ljungby | 2014 | 39,6 |
| 8 | Ljungby | 2015 | 39,8 |
| 9 | Ljungby | 2016 | 40,3 |
| 10 | Ljungby | 2017 | 40,7 |
| 11 | Ljungby | 2018 | 28,5 |
| 12 | Ljungby | 2019 | 27,8 |
| 13 | Ljungby | 2020 | 22,5 |
| 14 | Ljungby | 2021 | 24,9 |
| 15 | Ljungby | 2022 | 23,7 |
| 16 | Ljungby | 2023 | 19,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.
På väg mot fossilfria transporter