Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Linköping | 2007 | 37,5 |
1 | Linköping | 2008 | 29,1 |
2 | Linköping | 2009 | 25,9 |
3 | Linköping | 2010 | 31,5 |
4 | Linköping | 2011 | 36,5 |
5 | Linköping | 2012 | 33,3 |
6 | Linköping | 2013 | 31,4 |
7 | Linköping | 2014 | 36,6 |
8 | Linköping | 2015 | 40,3 |
9 | Linköping | 2016 | 44,1 |
10 | Linköping | 2017 | 43,3 |
11 | Linköping | 2018 | 38,0 |
12 | Linköping | 2019 | 36,4 |
13 | Linköping | 2020 | 28,4 |
14 | Linköping | 2021 | 28,4 |
15 | Linköping | 2022 | 28,0 |
16 | Linköping | 2023 | 25,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.